29-03-2011 10:35 AM
كل الاردن -
تابعت كل الاردن لقاء الامير الحسن الحصري على قناة رؤيا ولأهمية هذا اللقاء وطروحاته نوجز اهم التفاصيل التي جاءت به باللغتين العربية والانجليزية لنمنح للقارئ بكل انحاء العالم متابعة ماطرحه المفكر العبي الاول الامير الحسن بن طلال :
وفي اجابته على سؤال مقدم البرنامج الدكتور محمد الحباشنة حول الأحداث التي تجري في الاردن وارتفاع الانتماء الجهوي والعشائري وتقديمه على الوطني قال الامير " تحدثت في بداية البرنامج عن فسحة الامل وبعد هذا الحراك والتوتر سيأتي خيرا .. فالخير موجود في المجتمع .. اما الشرذمة سمة ليست من سمات الشارع الاردني فقط بل الشارع العربي وربما الاسلامي".
In his answer for the presenter of the program doctor mohammed al habashneh’s question about the current events in Jordan. prince hasan said: I have talked about the possible hope in the beginning of the program .the good results will come after these events as the welfare is already existed in our society but, but the dissension is not only a Jordanian feature it is also an Arabic feature and maybe an Islamic one.
وفي رده على حديث احتفاء الاسرائيليين بانشغال العرب في شؤونهم المحلية وانه يريح الجانب الاسرائيلي تساءل " من متى كان مصير العرب مرتبط في مصير اسرائيل ؟" ، متوقعا ان يكون الدور المقبل على اسرائيل فقال " واسرائيل مرشحة لمثل هذه التغييرات ".
In his answer about the issue of the Israeli gladness as the Arabians are only concerned by their local issues he wondered “since when the fate of the arabs was connected with the fate of Israel “expecting that it is going to be Israel’s turn next. He said “and Israel is also expected to meet such changes”
وأضاف " هنالك قُرص لا بد أن نتقاسمه من حيث الدخل وفرص العمل والحريات المسؤولة " ، وزاد في اجابته على السؤال " .. والدخيل دخلت الى الذهنية المحلية .. فالبعض يقول ان امثالي من الحجاز دخيل ومن اتى من سوريا دخيل ومن فلسطين دخيل " ، وتساءل " من الدخيل ضعنا على الرغم مجئنا من الجزيرة ؟" ، مضيفا " اما نعيش او نقضي معاً خلينا نفسر الوحدة الوطنية ..وما عندنا وطن غيره ..الجو المسوم والمتوتر الحالي لا بد ان لا يخلو من اصابع ترغب في تحويل الثورة الشريفة
An he added “ there is portion that we must split regarding the income , job opportunities and the responsible freedom “ and he added to his answer “ the intruder expression has entered the local thinking .” for instance some say that people who came from al hijaz as I did are intruders and also who came from Syria and Palestine “
And he wondered who is the intruder..? as long as we all came from the Arab island .
And he added: “either we live together or we die together, lets apply the national unity since that we don’t have another country “this current infected and stressed state has to be affected by whom who tend to turn this honest revolution into a mean one.
واستغرب الامير الحسن مما يجري في معيشية الاردنيين : اول مرة في حياتي اقرأ لوحة في الاردن مكتوب عليها "مواطن للبيع
Prince hasan was surprised about the Jordanian living, stating “I have never seen a signboard saying “a citizen for sale “.
وانتقد ما يدور في الاردن وقال " هل نأكل بعضنا ني .. نهاجم بعضنا وكاننا ننهي المجتمع بأيدينا ونسمح للعدو الخارجي
and he criticized the current situation as he stated “ we attack each other and we eat each other’s flesh like we are eliminating our society by our own hands and letting the outside enemy inside “
ي اجابته على استفسارات المشاهدين الذين تواصلوا مع البرنامج عبر الموقع الاجتماعي "فيس بوك" حول وجهة نظره في الحرة الاسلامية قال الأمير حسن "الحركة الاسلامية مصطلح مطاط .. فالحركة الاسلامية في بلد ما تختلف .. فالحركة في الهلال الخصيب او مصر لها تواصل فيما بينها ولكن عندما نتحدث عن الحركة في الداخل هنالك تعريفات للسلفية الجهادية والسلفية النص والنقل والنصوص والمحافظين والمؤمنين القلقين على مستقبل الوطن
in his answer about the enquiries of the audience who was in contact with the program through facebook social network about his point of view about the Islamic movement . prince hasan said :” the Islamic movement is a flexible expression as the Islamic movements differ from country to another . For example, the Islamic movement in Egypt is internally connected but when it is about this movement in Jordan it includes definitions for the salaf and the jihadi salaf and the believers and conservers who are all worried about the future of their country.
وزاد " ضبط النفس لا بد أن يبدأ في التعليم على الحوار الهادف والهادىء في المدارس أما ضرب الحجارة من اعلى البنايات على الناس ووجدوه فرصة مناسبة ؟؟ " ، .. وتابع " حتما ان هنالك من يضغط زر ويحرك الناس او تلك ؟؟ أين الحديث عن مستقبلنا وواقع جديد لابناءنا هل نغفل ذلك لاننا نطالب باجوبة فورية على اسئلة حياتية ؟؟ " واضاف " الحوارات لا بد من أن تبدأ على مستوى المجتمع بكافة لا من النخب.. ولكن النقابات في جهة والدولة والخطوط الفاصلة بينها في جهة ..".
He added “ self control must begging through teaching the aiming ordered dialogue in schools but did they find throwing rocks on people from above the building a good chance..?
He continued , it is definite that there are parties who press the button and control people on both sides. Where is the speech about our future and a new reality for our children
Do we skip that since we claim a quick answers for a life questions..?
And he added , dialogues must begin from the society in general and not from certain elites. But the unions are in a side and while country and the lines between them in another side.
" ترجمة عامر التميمي "